A ještě by mě zajímaly tipy k dokumentaci inventury. Vzpomínám si, že vloni jsi při kontrole spisů měl k dokumentaci inventur řadu připomínek, ale už si přesně nevybavuji, čeho se týkaly.
To je dobře, že se na to ptáš. Obecně, stejně jako u jiných testů, je třeba inventuru zdokumentovat tak, aby prostudování spisu umožnilo jinému auditorovi posoudit, jaký konkrétní test byl proveden, jaký cíl sledoval, jaká tvrzení pokrýval, jaký byl jeho rozsah a zda je závěr vyplývající z testu adekvátní.
To mi zní dost učeně. Můžeš mi prosím dát pár příkladů k inventuře?
Můžu. Ale protože vím, že jsi už absolvoval několik inventur, zkusím se naopak ptát já. Začněme u dokumentace vzorku kontrolních přepočtů. Jaké informace by měla obsahovat naše dokumentace?
Identifikaci dané položky, množství spočtené auditorem i klientem a měrnou jednotku pro přepočet. Informací ale může být i více. Rozhodně nestačí jen vzít inventurní záznamy vedení a zaškrtnout si položky, které jsme přepočítali v rámci našeho vzorku.
Správně. A jak se ujistíme, že účetní stav zásob po inventuře odpovídá stavu vyplývajícímu z inventury?
Je třeba odsouhlasit poinventurní účetní evidenci na finální výsledky inventury.
A pokud inventura neproběhla k rozvahovému dni? Jak si poradíme s materiálními pohyby mezi koncem roku a datem inventury?
O tom už jsme se dnes bavili. V takovém případě získáme položkový přehled všech přírůstků a úbytků zásob mezi datem inventury a koncem účetního období, odsouhlasíme jej na stav zásob k oběma datům a vzorek pohybů odsouhlasíme na podpůrnou dokumentaci.
Správně, Mojmíre. Jestli budou všechny inventury takto zdokumentované ve spisu, věřím, že k nim budu mít letos podstatně méně připomínek než v minulém roce.