DomůÚvodníkOd vize reformy zkouškového systému k její postupné realizaci

Od vize reformy zkouškového systému k její postupné realizaci

Na začátku minulého roku jsem na tomto místě psala pouze o naší vizi reformy zkouškového systému. Nyní budu již o trochu konkrétnější.

Komora se v prvé řadě rozhodla významně snížit počet dílčích částí auditorské zkoušky, a to ze stávajících 12 zkoušek na šest zkoušek.

Prozatímní názvy těchto dílčích částí zkoušky jsou:

  • Právo (závazkové, korporátní, pracovní, daňové),
  • Finanční účetnictví a výkaznictví,
  • Strategický a finanční management,
  • Auditing,
  • Fúze a akvizice, konsolidovaná účetní závěrka,
  • ESG a ověřování zpráv o udržitelnosti.

Hlavním cílem reformy zkouškového systému je definovat obsah auditorské zkoušky se zaměřením na vzájemnou propojenost prověřovaných oblastí. Jednotlivé dílčí části auditorské zkoušky by měly u uchazečů prověřovat především znalosti a dovednosti, které jsou potřebné pro vykonávání vysoce kvalifikované práce statutárního auditora.

Inspirací pro tuto změnu byl především americký licenční vzdělávací systém Certified Public Accountant (CPA).

V roce 2025 zaměříme pozornost na vypracování obsahových plánů jednotlivých zkoušek, tzv. blueprints. Účelem těchto plánů je představit uchazečům minimální úroveň požadovaných znalostí a dovedností potřebných pro získání auditorského oprávnění. Tyto plány by měly uchazečům pomáhat při přípravě na zkoušku, neboť v nich budou mimo jiné nastíněny i jednotlivé úkoly, které mohou být testovány. Požadované dovednosti budou rozděleny do čtyř úrovní: znalost, aplikace, analýza a vyhodnocení.

Příprava „blueprints“ je základem pro nastavení kvalitního vzdělávacího systému, a proto se na jejich tvorbě budou podílet nejen členové výboru pro auditorské zkoušky, ale i statutární auditoři z velkých i menších praxí a akademičtí pracovníci z vysokých škol.  

Předpokládám, že nejpozději na konci letošního roku budou plány všech dílčích částí auditorské zkoušky připraveny, a my se intenzivně začneme zabývat personálním obsazením týmů tvořících testová zadání, oponentních týmů a systémem kooperace mezi nimi, vypracováním vzorových testových úloh, nastavením jednotných hodnotících měřítek u jednotlivých zkoušek, přechodnými ustanoveními mezi novým a stávajícím zkouškovým systémem apod.

Úkolů, které před námi leží, není málo, ale jsou nezbytné i proto, abychom zvýšili atraktivitu auditorské profese mezi mladší generací.

Na závěr bych vám chtěla popřát pevné zdraví, spokojenost a mnoho úspěchů v osobním i pracovním životě.

Autor